PHÒNG KHOA HỌC CÔNG NGHỆ
VÀ DỰ ÁN QUỐC TẾ
Nghiên cứu - trao đổi

Banking customer churn prediction using Random Forest based on SMOTE and ADASYN approach

02/12/2024
Customer Churn is now becoming a significant problem in the banking sector. It is necessary to seek solutions to predict the rate of customer churn in banks; however, the dataset for customer churn prediction in banks is imbalanced. In this paper, Random Forest (RF) based on two popular resampling techniques, named SMOTE and ADASYN, are used to obtain a banking customer churn prediction model. A wide range of metrics, including Accuracy, Recall, Precision, Specificity, F1 score, Mathews correlation coefficient, and ROC-AUC, are used to comprehensively evaluate the prediction model. Through the experimental results, the values of Accuracy and ROC-AUC of the RF model based on SMOTE and ADASYN indicate positive results. Moreover, this paper also shows feature importance in the dataset based on the RF algorithm.
Tạp chí Phát triển và Hội nhập số 78/2024
TIN LIÊN QUAN
Công bố Khoa học
Clarivate
Scopus
13
Năm xây dựng và phát triển
980+
Bài đăng trên tạp chí
380+
Lượt trích dẫn